Friday 4 May 2018

macamana nak claim warranti peti sejuk SHARP

Assalamualaikum..

Sejarah peti sejuk ni kami beli online Lazada... 2 tahun lepas (30/5/2016). murah yak matt masa tu untuk peti sejuk 2 pintu hanya RM 699 termasuk delivery... Hantar sampai dalam rumah lagi tingkat 2 pulak tuh... haa mano nak cari harga macam tu?

tup tup awal tahun hari tu ( feb 2018)  tiba tiba tak sejuk.. lampu menyala elok je tapi takde angin ke bunyi machine.... kami panggil repairmen... dia datang duk belek sana, test sana... tup tup dia kata ni masalah compressor!... aduiiii mano nak cekau.. bajet nak repair/tukar dalam rm400-rm500.... boleh beli peti sejuk satu pintu baru tu!.... melayang jugak membayar repairman RM30 untuk sesi cek tanpa solution tadi... huhu.... repairman masa tu duk cakap beli lazada memang banyak complain apa..sume sampai kami rasa tak layak nak claim warranty...sebab kat sticker peti tu tulis 10years warranty on Compressor!... kad waranty pulak hilang entah ke mano .... huhu


haa.. atas sebab nampak sticker niii lah makk jadi tak keruan.. tak try rugi.... rupanya bila try huntonggg sangat.... hehe

ok, jadi harini kita share..kot korang ada yang sekapal... buntu tau..lagi lah nak posa raya ni.

mula mula call direct customer servis: 1800-888-678 ... standby siap siap number siri peti sejuk. number model apa sume yang ada tulis tampal sticker ... customer servis dia tak macam korang nak call pos laju... helokk je angkat call selepas beberapa deringan.....

lepastu cakap elok elok kat dorang masalah apa semua....RUPANYA TAKDE WARRANTY KAD pun xpe... Just kena tunjukkan RESIT PEMBELIAN... huhu.. nasib baik makk beli online, jadi resit pun jenis softcopy dalam emel.... just print semula jek....

Then, diorang akan terus log report korang siap bagi number log and no. telefon supervisor in case takde siapa siapa call balik dalam masa 2 hari bekerja.... macam kes kami.. memang xde orang call balik, so terus call supervisor, helokk je supervisor minta no. log and check sistem... Esoknya terus diorang datang ambil peti sejuknya ke servis center.. Diorang datang amik sendiri tau kat atas rumah kami yang tingkat 2 tuh... hehe



rupanya, hari tu sahaja, ada 2 report peti sejuk jenis brand yang sama ni kerosakan compressor! jadi alang alang dia sekalikan jalan je....

dalam tak sampai seminggu, diorang dah call balik untuk hantar peti yang dah siap repair!.... cepat kan.... servis memang TIP TOP!

Eh kejap, even claim warranty tapi bukan FOC tau.... ada kos yang korang kena bayar....macam labour, transport dan lain lain.... Macam kes kami, kos nya: 
compressor : FOC (warranty) 
Dryer : RM16
Labour/transport : RM170 



total: RM197.16 termasuk GST .. siap isi gas semua...jimat ratuss ratuss tau daripada g repair sendiri.....



8 comments:

  1. serius ke sis... kalo waranty hilang tp ada resit xpe.... sy pun waranty hilang tah mne... resit beli ada lagi...

    ReplyDelete
  2. Tq kak share sye tgh ade masalah yg sama rosak tapi kad warranty hilang

    ReplyDelete
  3. kalau saya tv boleh ke .warrany card hilang tappi resit ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang tanya tv cik dpt claim warranty tak tanpa warranty card? Saya pun sama kes dgn sis skrin tv jg hitam tp warranty kad hilang. Resit jer ada. Harap cik reply msg saya ni. Tq

      Delete
  4. Peti sy bru rosak, Sharp jugak..lps call centre utk report, dlm 3 hari tech call nk dtg check..compressor rosak, tp dia x bwk blk peti sbb katanya MCO,kena tggu surat MITI..then kna byr time tu RM110 upah checking n labour..pstu next time bru dia amek utk repair, n nnt kna byr lg RM140 utk upah part2 lain selain compressor yg free tu.. Haih.. Total RM250, tp x tau bile nk dtgnya amek peti..Geram pulak..

    ReplyDelete
  5. assalammualaikum..baru 6 bulan adik beli kat bukit baru melaka..masa pindah rumah baru..kat waranty dah hilang..pembelian tu tak pasti ada ke tidak..jenama toshiba.. kat peti sejuk tu ada tulis customer careline 1300 88 7899..1/7/2022(jumaat) saya ada buat report dengan saya akan bayar kerosakan walaupun dalam warranty(kad dah hilang) sampai sekarang tecnicion tak datang2 kata 3 hari..yang peliknya hari ini saya call untuk buat susulan..pegawai bank yang angkat pulak..mula2 orang melayu kemudian suara cina..tak kan kena scam pulak..masalahnya nak raya haji ini..saya bagi satu bintang aje sesiapa nak beli barangan toshiba..peti sejuk saya dulu 11 tahun tak rosak lagi dag buang sebab dah buruk sangat jenama penasonic

    ReplyDelete
  6. Toshiba lain. dia nak waranty card jg.

    ReplyDelete
  7. waranty card n resit tak tahu mana... Allahu ujian bulan Ramadhan.

    ReplyDelete

terima kasih