Wednesday 6 December 2017

Macamana ya orang zaman dulu-dulu buat 'pregnancy test?

Assalamualaikum

Pagi pagi tetiba terpikir pasal masalah ni...yelah kan zaman dulu mana ada OPK atau UPT..

Hehe.. Maklumlah sejak jadi tokey pregnancy test ni... peka dia terhadap isu pregnant ni makin menjadik jadik... heee

Banyak rupanya style dorang zaman dulu dulu buat untuk cek pregnant. Antaranya:




1. Buang Air Kecil di Atas Biji Gandum


Abad 4000 tahun dulu,  biasanya kaum wanita melakukan ujian kehamilan dengan cara membuang air kecil di atas biji gandum dan biji barley yang  di bungkus dengan sehelai kain.

Jika wanita tersebut positif hamil, maka salah satu biji gandum/barli akan tumbuh. Jika yang tumbuh itu biji gandum, maka wanita tersebut hamil anak perempuan. Namun jika biji barley yang tumbuh, maka dipercayai yang didalam kandungan adalah anak lelaki.

 2. memasukkan bawang putih ke dalam Miss V



Ni , baca pun dah ngeri. Tapi cara ni diorang pakai masa abad ke 18.
Kaum wanita yang merasa diri dia pregnant, dia akan masukkan sepotong kecik bawang putih dalam vagina sebelum tidur dan biarkan sampai esok pagi.

Kalau esok pagi, nafas berbau bawang putih, tandanya tidak hamil. Tapi kalau nafas tak berbau bawang putih, makanya wanita itu hamil.

 Ada juga yang boleh menilai sama ada seseorang wanita itu hamil hanya dengan melihat raut wajah nya je. Katanya, perempuan hamil ni mata nya agak ke dalam dan pipinya akan nampak cengkung sikit.

Bila terbaca macam ni, terasa complicated jugak kan kaedah orang zaman dulu dulu.... Tapi kalau nak test keberkesanannya pun apa salah nya yek kalau sanggup.


Nasib baik sekarang semuanya dah mudah.... Test pakai OPK atau UPT je.. dah accurate...
Kalau korang nak cari set yang murah gila (satu unit tak sampai singgit siap free postage) korang whatsapp je 010-8647440.. 

kah! sempat iklan uols. :)




No comments:

Post a Comment

terima kasih